100% positief fuiven in Zottegem

 

CAMPAGNE JEUGDRAAD ZOTTEGEM – 100% POSITIEF FUIVEN IN ZOTTEGEM

 
De jeugdraad merkte enkele maanden geleden op dat te vaak fuiven in Zottegem in een negatief daglicht worden gezet. Heel wat verenigingen en fuiforganisatoren zorgen namelijk dat hun fuiven goed georganiseerd zijn en weinig overlast met zich meebrengen. Om dit beter te kaderen wil de jeugdraad enkele sensibiliseringsacties uitwerken. 
De campagne wordt gelanceerd onder de noemer “100% positief fuiven in Zottegem”. Wat wil zeggen dat de Zottegemse jeugdverenigingen en fuiforganisatoren voor 100% willen instaan om mee te werken om de fuiven zo positief mogelijk te laten verlopen. De batterij in het logo wil aantonen dat stap per stap gewerkt wordt aan de 100% positief opgeladen batterij.
Deze batterij zal aan de hand van verschillende acties voor 100% opgeladen worden:
 

  Lancering van een fuifcharter. 

 
Als je als organisator van fuiven dit fuifcharter ondertekent dan verbind je je tot een aantal zaken om je fuif in goede banen te leiden. 
 
 

Een 100% positief fuiflabel. 

 
Wie het charter ondertekent kan het “100% positief fuiven” gebruiken op al zijn promomateriaal. Hierbij wordt aan iedereen (ouders, stadsbestuur, politie, buurtbewoners,…) getoond dat deze vereniging of organisator werk wil maken van een degelijke fuif.  
 
 

Een Fuifbox. 

 
Naast het gebruik van het fuiflabel kan iedereen die het charter ondertekende een fuifbox gratis ontlenen. In deze box zit materiaal dat kan gebruikt worden om een fuif vlotter te laten verlopen 
 
Materialen zijn: 
- EHBO kit 
- Brandkistje voor geld 
- UV Geld checker 
- Afbakeningslint 
- Oordopjes 
- Handteller 
- Recepten voor mocktails en coctails zonder sterke dranken
- 4 professionele walkie talkies 
- Veiligheidhesjes
- Stempel voor -16 jaar & +16 jaar (met UV inkt)
- UV lamp
 

  Lijst wat zijn sterke dranken & wat niet

 
Eén van de regels in de fuifzaal is het verbod op schenken van sterke dranken (gedistilleerde dranken). Voor heel wat organisatoren is niet duidelijk wat wordt verstaan onder sterke dranken en wat niet, het heeft namelijk niet enkel met het alcoholpercentage te maken.  Vandaar in bijlage een duidelijke omschrijving met een lijst wat wel en niet mag in de fuifzaal.
 

Recepten cocktails & mocktails

 
Om aan te tonen dat sterke drank geen vereiste is om plezier te maken, wil de jeugdraad een receptenboekje maken met cocktails zonder sterke drank en mocktails (cocktail zonder alcohol). Dit boekje zal zowel online terug te vinden zijn als in de fuifbox. Om deze cocktails te maken werd rekening gehouden dat ze in grote hoeveelheid kunnen gemaakt worden en dat de prijs van de ingrediënten meevalt.
 
 

Komende acties: “Don’t be a Kevin be a Dirk”. 

 
Naast het fuifcharter, het label en de fuifbox wil de jeugdraad in september een nieuwe sensibiliseringcampagne uitwerken voor de fuifbezoekers.
Deze campagne is gericht naar fuivende jongeren en verteld het verhaal van Dirk en Kevin. Bondige uitleg, wordt in september verder toegelicht:
“Dirk en Kevin zijn 2 broers die beide op een ander manier willen fuiver. Dirk drinkt altijd met mate, vecht nooit en is tegen alle soorten drugs. Hij beleeft een fantastische avond, leert een nieuw lief kennen in de fuifzaal en geraakt veilige thuis. 
Zijn broer Kevin daar en tegen beleeft niet de beste avond in de fuifzaal. Hij drinkt wel alchohol en gebruikt drugs, lokt een vechtpartij uit en rijdt bij het naar huisgaan tegen een boom.” 
Aan de hand van de beide figuren wil de jeugdraad de jongeren aanmoedigen tijdens het fuiven om het aangenaam te maken voor iedereen.